Οι δημόσιες σχέσεις όταν υπάρχουν, εκτελούνται και προασπίζονται με τον σωστό τρόπο μπορούν κάλλιστα να αποτελέσουν πόρους αξίας μιας επιχειρηματικής δραστηριότητας ή μιας μη κερδοσκοπικής πρωτοβουλίας χωρίς αυτοί απαραίτητα να μεταφράζονται σε χρηματικές μονάδες.
Πόσο εφικτό όμως είναι αυτό στη χώρα μας και όχι μόνο;
Πως ένας πραγματικός επιστήμονας και επαγγελματίας των δημοσίων σχέσεων μπορεί να αναλύσει τη δομημένη σκέψη του περί δημοσίων σχέσεων οι οποίες περιστρέφονται γύρω από οργανωμένες προσπάθειες - υπηρεσίες που περιλαμβάνουν έννοιες όπως οικοδόμηση αξίας εμπορικών σημάτων, διατήρηση ζωτικότητας ενός οργανισμού ή την καθιέρωση της αξιοπιστίας αυτού όταν ο ορισμός δημόσιες σχέσεις για το ευρύ κοινό αντιπροσωπεύει άλλα στοιχεία;
Πως ένας πραγματικός επιστήμονας και επαγγελματίας των δημοσίων σχέσεων μπορεί να προσφέρει πραγματικό έργο ΔΣ στη μικρότερη ή τη μεγαλύτερη εμπορική επιχείρηση όταν οι διοικούντες αυτής έχουν στο μυαλό τους αρκετούς, ανίκανους και άσχετους "εμπειρικούς δημοσιοσχεσίτες" που κατά καιρούς τους πρόσφεραν, χωρίς αποτέλεσμα φυσικά, τις υπηρεσίες τους;
Δυστυχώς, υπάρχει μια παγιωμένη αντίληψη σε ανθρώπους κυρίως μεγαλύτερης ηλικίας ότι οι δημόσιες σχέσεις δεν υφίστανται ως επαγγελματικό πεδίο και ο καθένας μας μπορεί να παράγει ένα τέτοιο έργο χωρίς να χρειάζεται να πληρώσει κάποιον ειδικό γιατί πολύ απλά πιστεύουν ότι δεν υπάρχει τέτοιος ειδικός
Πολύ πιο λυπηρό όμως είναι το φαινόμενο στους νέους ανθρώπους οι οποίοι εξαιτίας της πραγματικής έλλειψης εργασίας με αξιώσεις ή της έλλειψης κάποιας κατάρτισης σε συγκεκριμένο αντικείμενο "αυτοονομάζονται" σε "ειδικούς PR" μην έχοντας όμως συναίσθηση το τι κακό προξενούν όχι μόνο στους εκάστοτε πελάτες τους, γιατί είναι σίγουρο ότι δεν ακολουθούν κάποιο σχεδιασμό, αλλά και σ' έναν επιστημονικό κλάδο ο οποίος προσπαθεί τα τελευταία χρόνια να κάνει βήματα αξιοπιστίας και ποιότητας μέσα από ικανές και σοβαρές επιχειρηματικές πρωτοβουλίες επικοινωνίας και διαφήμισης.
Αναμφίβολα, είναι γοητευτικό να απαντά κάποιος "κάνω PR" στην ερώτηση που αφορά το ποια είναι η εργασία του αλλά δεν είναι τόσο απλά τα πράγματα. Αν κάποιος υποστηρίζει ότι είναι γιατρός ενώ δεν είναι αυτομάτως έχει τις συνέπειες του νόμου και αυτό αφήνει ένα αίσθημα ευχαρίστησης και ικανοποίησης στο κοινωνικό σύνολο.
Στη δική μας περίπτωση όμως, κάποιος ο οποίος είναι φιλόλογος μπορεί ελεύθερα να είναι υπεύθυνος γραφείου ΔΣ πολιτικού προσώπου χωρίς να απειλείται από κάποια αντίδραση.
Πολύ χειρότερο είναι το γεγονός ότι κάποιος ο οποίος, απλά και μόνο, έχει μια γνώση ενός σχεδιαστικού προγράμματος μπορεί πάλι ελεύθερα να διαλαλεί ότι πέρα από γραφιστικές υπηρεσίες μπορεί να παράγει και επικοινωνιακές, τη στιγμή που κανείς πάλι δεν πρόκειται να τον ενοχλήσει νομικά ή θεσμικά.
Αν και αισιόδοξος ως άνθρωπος δεν θα ήθελα ποτέ να βρεθώ στη δυσάρεστη θέση να αντιμετωπίσω μια κατάσταση η οποία προφορικά θα αντιπροσωπευόταν από τη απαξιωτική, τουλάχιστον για μένα, φράση "Αλλος για PR; "
Τα κείμενα αποτελούν απόψεις και κρίσεις του κ. Στέργιου Ακρίβου.O Στέργιος Ακρίβοςείναι σύμβουλος στρατηγικής και εικόνας.